Butiksmeny - Kassa & Betalning

Gå till Huvudmeny > Butiksinställningar > Kassa & Betalning

Här finn inställningar för betalningsmetoder, Kundkonton, Orderbehandlingar, Kassa inmatning, kassans placering samt Retur-, sekretess- och allmänna villkor.


Betalningsmetoder

Pandacommerce stöder olika betalningsmetoder och betalsystem. För att lägga till en betalningsmetod behöver du ha valt en abonnemangsform. Du måste även ha ett konto hos den betaltjänst du vill lägga till.


On-site payments

Detta gäller betalningsmetod som utförs i kassan i din shop. Kunden blir inte vidarebefordrad till en annan sida för betalning utan stannar på samma sida. Välj betalningsmetod i rullgardinsmenyn. För att göra ett test av On-site payments väljer du Fake Provider. Tryck sedan på Lägg till (blå knapp till höger).

Tillgängliga On-site betalningsmetoder.


Användaruppgifter för On-site Betalningsmetod

När du valt betalningsmetod du vill lägga till kommer du till menyn för respektive metod.

Alla betalningsmetoder kräver att du har ett konto för respektive tjänst. Vad du behöver fylla i för att aktivera betaltjänst varierar beroende på betaltjänst. Samma sak gäller vilka ytterligare funktioner som är länkade till betaltjänsten. När du fyllt i all information trycker du på Spara (Grön knapp längst ner till vänster i menyn).


Off-site payments

Betalningsmetod som utförs på en annan domän utanför din shop. Kunden blir vidarebefordrad till en extern sida för betalning. Välj betalningsmetod i rullgardinsmenyn. För att göra ett test av On-site payments väljer du "Fake Provider". Tryck sedan på "Lägg till" (blå knapp till höger).

Tillgängliga Off-site betalningsmetoder.


Användaruppgifter för Off-site Betalningsmetod

När du valt betalningsmetod du vill lägga till kommer du till menyn för respektive metod.

Alla betalningsmetoder kräver att du har ett konto för respektive tjänst. Vad du behöver fylla i för att aktivera betaltjänst varierar beroende på betaltjänst. Samma sak gäller vilka ytterligare funktioner som är länkade till betaltjänsten. När du fyllt i all information trycker du på Spara (Grön knapp längst ner till vänster i menyn).


Offline payments

Betalningsmetod som utförs utanför webshoppen, exempelvis swish.

Dessa betalningsmetoder kräver inget konto. När du fyllt i all information trycker du på Spara (Grön knapp längst ner till vänster i menyn).


Kundkonton

Här ställer du in om dina kunder behöver ha ett Kundkonto för att handla i din butik. Om Kundkonto är ett krav måste kunder  ha ett konto med användare och lösenord för att använda kassan.


TIPS
När du fortfarande utvecklar din shop kan du i kombination med Butiksinställningar > Huvudinställningar > Lösenordsskydd låta en testgrupp ge feedback på alla design och funktioner förutom kassa.


Orderbehandling

För att göra mailutskick till dina kunder krävs deras medgivande

OBS: Att använda valet "Det är förinställt att kunden godkänner utskick kan vara olagligt i vissa länder.


Ta betalt direkt debiterar kundens kreditkort utan fördröjning.

Auktorisera kundens kreditkort först kontrollerar om debitering kan ske (allokering). Betalning sker då i ett senare fall. Detta kan exempelvis vara manuellt eller när vara skickas beroende på andra inställningar.


Leverera automatiskt flaggar ordern som behandlad och påväg för leverans i shoppens interna system. Detta triggar även e-post till kunden att varan är skickad.

Arkivera ordern automatiskt gör att en order inte syns bland öppna ordrar.

Extra innehåll eller scripts

Här kan du klistra in texter till kund som visas efter köp. Du kan också klistra in konverteringskoder. 

Kassa inmatning

Här konfigurerar du vilka fält som visas i kassan samt kassans placering.
Dölj inmatning för företag tar bort raden företag.
Inmatning för företag är ett krav gör att bara företag kan utföra köp på din shop.
Dölj inmatning för telefon tar bort raden telefon nummer.
Inmatning för företag är ett krav gör att dina kunder måste fylla i telefon-nummer för att kunna utföra köp.
Dölj adressrad 2 döljer den extra adressraden.



Kassans placering

Egen kassa relaterar till vilken domän kassan finns på samt kassans tema.

Egen kassa betyder att kunden är kvar på samma domän och behåller då shoppens tema även i kasan.

Extern kassa vidarebefordrar kund till extern domän och får då pandas standardtema.



Retur-, sekretess- och allmänna villkor

Dessa villkor visas som länkar i checkout, kassa eller i footer beroende på vilket tema din shop har. Klistra in de villkor som gäller för din shop, tryck sedan på Generera exempel (vit knap till höger). Observera att dessa villkor måste vara i enlighet med gällande lagar.


Har du problem att komma igång eller har du andra frågor? Skriv till oss på support@pandacommerce.net