Samla värdefull information - länka din shop till Google Analytics i ett par steg. Google analytics är ett verktyg som är gratis att använda för att samla information kring vilka som besöker din webshop. Du kan se information kring, till exempel, hur länge en besökare stannar, vilka sidor de besöker samt vilka sidor som är vanligast att de lämnar din webbshop genom.
1. Skapa ett nytt konto hos Google Analytics
När du skapar ett konto behöver du ange Webbplatsens namn och Webbplatsens Webbadress. I vårt exempel använder vi vårt pandacommerce.net domännamn som vi har genom pandan, men du bör använda ditt egna om du kopplat det mot shoppen. När du skrivit in uppgifter kring din sida trycker du på "Hämta spårningsid".
OBSERVERA att google analytics kan gjort förändringar till hur deras verktyg ser ut.
2. Klistra in koden i pandan
Kopiera koden i google analytics.
Under [Inställningar] samt [Huvudinställningar] kan du klistra in koden från Google Analytics i fältet för just Google Analytics.
När du lagt in koden visas ditt spårnings-ID, kom ihåg att spara.
Du har nu lagt till spårningskod från google analytics på din sida och kan börja följa hur besökare använder din sida. Observera att det ibland kan dröja något dygn innan spårningen kommer igång.