Support / Försäljningskanaler / Sätt upp koppling till säljkanalen Fyndiq

Sätt upp koppling till säljkanalen Fyndiq

Steg för att börja sälja på Fyndiq

Har du sålt tidigare genom Fyndiq? Här finns steg för att gå över.

1. Aktivera säljkanalen

Aktivera säljkanalen och installera appen. Du behöver ange API-nycklar, dessa får du från Fyndiq.

STEG 1: Gå in på säljkanaler och aktivera Fyndiq.


STEG 2: Lägg in nycklar, dessa får du från Fyndiq. 

För testmiljön behöver du ett speciellt sandbox konto från Fyndiq.

Loginruta för Användarnamn och Lösenord till Fyndiq Merchant center


2. Ställ in allmänna inställningar

  • MOMS: Du behöver lägga in din vanligaste momssats.
    Om du säljer med flera momssatser, sätt in den vanligaste här, du kan gå in på de produkter som har en avvikande momssats och sätta en annan på dessa.
  • FRAKTDAGAR: Min och Max antal dagar för frakt. 


3. Skapa kategorier

För att kunna välja kategorier för varje produkt behöver du först spara de kategorier som du vill använda. 

  • Den titel som du använder är bara en intern titel.
  • Vi lägger automatiskt in en sista nivå när du väljer kategori, genom att använda checkboxarna kan du välja en högre nivå för dina produkter.

På säljkanalens kategorisida lägger man upp de kategorier som ska användas för produkten.


4. Editera produkter

Nu går du in på de produkter du vill publicera och lägger till innehåll samt editerar priset.

För att din produkt ska komma in till Fyndiq behöver du sätta:

  • SKU
  • Pris
  • Kategori
  • Moms (det räcker att sätta denna inställning på allmänna inställningar)

Genom att klicka på Fyndiq fliken på produktvyn kan du lägga in en beskrivning samt titel specifik för Fyndiq.


Under Lager & Varianter lägger du till pris samt SKU på dina varianter.

Tänk på att priset som du sätter på din produkt till Fyndiq behöver vara inklusive moms och hanteringskostnader, så som frakt. Du kan inte heller sälja på Fyndiq med gratisprodukter, lägsta priset är 12 Kr.


5. Publicera produkter

Nu är det dags att publicera era produkter på Fyndiq, detta kan göras på två sätt, genom produktsidan eller på "Alla produkter" vyn. 

PRODUKTSIDAN

ALLA PRODUKTER VYN

Markera alla produkter ni vill publisera på Fyndiq och välj Bulk Edit från Actions menyn.


Du får då upp en dialog där du kan välja att ändra synbarheten på dina installerade kanaler.


Hur integreringen fungerar

Produktinformation samt lagersaldo går från PandaCommerce till Fyndiq, detta innebär att uppdateringar inne hos Fyndiq kommer att skrivas över om produkter sparas inne på PandaCommerce. Lagersaldo kommer dock att justeras inne i PandaCommerce vid orderimport. Ordrar går från Fyndiq in till PandaCommerce som sedan skickar över orderstatus, så som "levererad", samt leveransinformation som spårningskod.

  • Ordernamnet som kommer in är de första 8 tecken från Fyndiqs order-id, det är också dessa som bör användas i kommunikation med kund.
  • Den e-post som finns på ordern genereras utifrån parametrar i ordern är inte en riktigt e-post adress.
  • Order status blir alltid BETALD på Fyndiq ordrar eftersom Fyndiq tar betalt för köpet.
  • Fulfillment synkas över som brukligt när man levererar varor. Viktigt att ha med leverans-sätt och kod när man gör detta så att Fyndiq får den informationen och det kan således skickas vidare till kund.
  • Man kan inte avbryta en levererad order mot Fyndiq (begränsningar hos dom). Däremot går det bra att avbryta Ej levererade ordrar mot Fyndiq.




Har du sålt innan på Fyndiq?

  • Ifall ni haft produkten synkade mot "gamla Fyndiq", slå av Fyndiq checkboxen, spara produkt, slå på Fyndiq igen så synkas det över. Alternativt gör en produkt ändring, som att ändra pris, text eller bild så går synken också iväg.
  • Se först till att inga produkter ligger upplagda manuellt i Fyndiq som har samma SKU.
  • Följesedel kan inte längre skrivas ut genom integreringen mot Fyndiq, däremot kan ni skapa och skriva ut de följesedlar ni vill använda med vår app PandaPrinter.
  • Om ni sålt på Fyndiq tidigare, och inte vill förlora placeringar hos Fyndiq, behöver ni sätta in ett legacy-id på produkten inne hos Fyndiq merchant.

Har du problem att komma igång eller har du andra frågor? Skriv till oss på support@pandacommerce.net

Nyhetsbrev